Практична робота
Тема: Обмін миттєвими повідомленнями. Інтерактивне спілкування. Живе спілкування в Інтернеті IRC - сервери
Мета. Уміти користуватись програмою інтерактивного спілкування ICQ, створювати та відправляти повідомлення, електронні листи, файли, спілкуватись у чаті тощо.
Хід роботи
Короткі теоретичні відомості:
Останнім часом стали популярними служби інтерактивного спілкування, тобто спілкування між людьми в реальному режимі часу (on-line). Під час інтерактивного спілкування відправляють запит (лист, повідомлення голосове або відео) і майже миттєво отримують на нього відповідь. Є можливість за наявності відповідної техніки та програмного забезпечення не тільки обмінюватись письмовими повідомленнями, а й рисувати спільні малюнки, чути голос і бачити свого співрозмовника.
Обмін миттєвими повідомленнями
Ідея такої служби полягає в тому, що користувачу надають певний унікальний номер, який, за аналогією з телефонним номером, ідентифікує його особу. Отримавши номер, користувач за допомогою спеціальної програми підключається до мережі служби передавання повідомленнями. Сервер служби фіксує номер користувача і сигнал про підключення буде автоматично надіслано іншим користувачам, які заздалегідь внесли цю людину у свій список контактів. Отже, про появу в мережі користувачів, внесених до списку контактів, одразу стає відомо у програмі, і кожен завжди знає, чи під’єднаний його співрозмовник до мережі й готовий він до спілкування. Найпопулярніші програми: ICQ, Trillian, Windows Messenger.
ICQ (вимова цієї абревіатури співзвучна зі словами I Seek You, тобто «я шукаю тебе», у побуті цю програму називають Аською). Створена у 1996 р. чотирма програмістами з компанії Mirabilis (Ізраїль). У ній зареєстровано понад 100 мільйонів користувачів. Дає можливість обмінювати текстовими повідомленнями і файлами, передавати голос та відеоінформацію, грати в ігри, розраховані на одного чи кількох користувачів. Організувати спілкування відразу з кількома користувачми.
Форуми
Принцип дії: користувач має можливість читати повідомлення й відповідати на них. У дискусіях може брати участь багато користувачів, не обов’язково одночасно підключених до Інтернету, що є перевагою цього способу спілкування. Недолік його полягає в тому, що процес обговорення відбувається повільніше, ніж в інтерактивному чаті. Для сайтів невеликих організацій чи приватних веб-сторінок є популярним спрощений варіант форуму – так звані гостьові книги, де кожен відвідувач може залишити своє повідомлення зі сподіванням на реакцію авторів чи інших відвідувачів.
Чати
Чати (від англ. Chat – невимушено розмовляти, балакати) – це спеціальні онлайнові служби, що дають змогу обмінюватись повідомленнями в режимі реального часу. Найпопулярнішими сьогодні є так звані веб-чати, для спілкування в яких користувачу потрібен тільки браузер. Зі складніших варіантів відома система IRC (Internet Reay Chat – діалогове спілкування в Інтернеті), однак вона доволі незручна у використанні (для неї необхідне встановлення спеціального програмного забезпечення).
Є два основні типи інтерактивних чат-систем: кімнати текстових чатів та кімнати графічних чатів (використовують графіку і тривимірну анімацію для передавання графічного образу, здатного взаємодіяти у разі надсилання чи одержання повідомлень з образами інших користувачів)
1. Завантажте ICQ.
Для запуску програми виберіть команди Пуск (Start) ð Програми (Programs) ð ICQ ð ICQ або клацніть на індикаторі програми ICQ у правому нижньому куті панелі задач. Не робіть ніяких дій у вікні, що відкрилось.
2. Зареєструйтесь у програмі ICQ і отримайте свій номер.
У вікні програми ICQ оберіть тип вашого під'єднання (модем або постійне з'єднання) і клацніть на кнопці для реєстрації нового номера. Відкриється вікно реєстрації (рис. 22). Акуратно заповніть усі його поля.
Рис 22 Перша сторінка реєстрації форми програми ICQ
Рис 23. Друга сторінка реєстрації форми програми ICQ
Занотуйте у звіт і свій записник ваш, пароль ICQ. Натисніть на кнопку Далі (Next). Відкриється наступне вікно реєстрації (рис. 23). Поля цього вікна заповнювати не обов'язково ð’ Далі. Зачекайте, поки система вас зареєструє. Якщо реєстрація відбулась успішно, про це буде повідомлено і вам буде надано номер ICQ. Занотуйте цей помер у звіт і записник. Натисніть на кнопку Далі. У наступному вікні реєстрації зніміть усі прапорці та натисніть на кнопку Пуск (Start). Запуститься головне вікно ICQ і ви отримаєте повідомлення-привітання.
3. Вийдіть із програми ICQ і зайдіть ще раз, але вже під своїм помором.
Закрийте вікно ICQ як звичайно і ще раз запустіть програму. Відкриється головне вікно програми ICQ з вашим номером (рис. 24)
4. Змініть свій статус перебування у ICQ на Недоступний.
Для цього клацніть правою клавішею миші на індикаторі програми ICQ на панелі задач і виконайте команди Мій стан ð Недоступний (рис. 21).
5. Для статусу Недоступний створіть повідомлення для відповідей „Я дуже зайнятий, відповім пізніше".
Для цього клацніть на кнопку Services ð Служба автовідповідача ð оберіть статус - Недоступний, шаблон - Порожньо ð у вікні Повідомлення уведіть потрібний текст ð Зберегти. Тепер, якщо надійде лист, то відправник автоматично отримає цю відповідь.
6. Відкрийте список контактів (My contact List) та перейменуйте групу Friend на Друзі.
Для того, щоб відкрити список контактів, клацніть на кнопці Групи Контакт Листа. _. Вікно ICQ змінить свій вигляд (рис. 24, 25). Ваші контакт-листи поки що порожні, тому біля кожної групи є позначка 0/0. Клацніть лівою клавішею миші на полі Friend і у випадному меню виберіть команду Перейменувати (Rename) ð уведіть нову назву поля і натисніть на клавішу введення.
7. Вилучіть групу Co-Workers.
Клацніть лівою клавішею миші на назві потрібної групи ð Вилучити групу ð Ok.
8. У контактному листі створіть нову групу — Одногрупники.
Клацніть лівою клавішею миші на полі My contact List ð Створити нову групу ð введіть ім'я групи ð Створити
9. Відшукайте у базі ICQ та додайте до списку контактів у групу Одногрупники адреси двох ваших одногрупників чи однокласників.
Для цього викличте основне меню ICQ, клацнувши правою клавішею миші на кнопці і виберіть пункт Додати/Запросити користувачів (Add/Invite Users) ð виберіть закладку Пошук користувачів (Find users) ð уведіть один або декілька критеріїв пошуку: електронна поштова адреса (Email), прізвисько (Nickname), ім'я (First name), прізвище (Last name), номер ICQ (ICQ number) ð натисніть на кнопку Пошук (Search). Відкриється вікно з результатами пошуку. Оберіть у ньому потрібного користувача та клацніть на кнопці Додати, оберіть групу, у яку ви хочете ввести користувача, та клацніть на кнопці Ok.
10. Додайте до групи Друзі номери двох товаришів.
11. Змініть свій статус перебування в ICQ на Доступний.
12. Відправте повідомлення другові із запрошенням на змагання.
Клацніть лівою клавішею миші на імені особи у контактному листі та виберіть команду Повідомлення ð напишіть повідомлення у вікні, що з'явиться, (рис. 26) ð клацніть на кнопці Відправити.
13. Відправте електронну пошту другові і попросіть його зареєструватись в ICQ.
Клацніть лівою кнопкою миші на імені особи у контактному листі ð виберіть команди Email ð Відправити Email. Створіть повідомлення та клацніть на кнопці Відправити.
14. Підготуйте текстовий файл, наприклад, засобами редактора Word з повідомленням про визначну подію у вашому житті і розішліть цей файл усім особам, чиї номери зазначені у групі Друзі.
Клацніть лівою клавішею миші на назві групи та виберіть команди Надіслати електронну пошту ð Повна група ð уведіть текст повідомлення ð клацніть на кнопці Додати файл
15. Перевірте, чи надійшла вам деяка інформація.
Якщо до вас надійшло повідомлення, то у правому куті панелі задач миготітиме значок із зображенням конверту. Якщо клацнете мишею по ньому, то зможете прочитати отриману пошту.
16. Якщо ви отримали якесь повідомлення, то надішліть відповідь.
17. Відправте другові листівку-привітання.
Клацніть лівою клавішею миші на імені особи у контактному листі ð Листівка ð виберіть одну із запропонованих листівок ð введіть текст привітання ð Відправити.
18. Запросіть кого-небудь з одногрупників до чату.
Клацніть лівою клавішею миші на імені особи у контактному листі ð виберіть команду ICQ Чат ð уведіть тему чату ð клацніть на кнопці Чат. Якщо ваш одногрупник підтвердить участь у чаті, то ви отримаєте на екрані вікно чату, у якому зможете спілкуватись. Повідомлення чату, які ви створюєте у себе на комп'ютері, миттєво будуть відображені на комп'ютері співрозмовника.
19. Передивіться дані, яку ви занесли про себе у базу ICQ.
Клацніть на кнопці My ICQі виберіть команду Передивитись/Змінити Мою Інформацію. Тут можна оглянути та змінити інформацію про себе, яку ви вводили під час реєстрації. Слід пам'ятати, що ця інформація в Інтернет доступна всім і кожен може використати її так, як йому заманеться. Отже, будьте пильними - не варто розповідати про себе занадто багато. Також пам'ятайте, що будь-яка додаткова інформація допоможе знайти нових друзів за інтересами.
20. Установіть режим нагадування про закінчення заняття.
Клацніть на кнопці My ICQ ð Нагадування ð уведіть сьогоднішню дату і час закінчення пари чи уроку ð у поле Нотатка введіть „Кінець пари! Час іти додому!" ð клацніть на кнопку Додати нагадування. Тепер у кінці заняття комп'ютер має попередити вас, що вже пора збиратися додому.
21. Вилучіть свій номер ICQ з комп'ютера за яким ви працювали, якщо ним користується колектив.
Клацніть на кнопці My ICQ ð Змінити Користувача На Цьому Комп'ютері ð Вилучити № ICQ 3 Комп'ютера.
22. Увійдіть знов в ICQ під своїм номером.
23. Продемонструйте викладачеві журнал вашої роботи.
Клацніть на кнопці My ICQ ð Журнал подій ð оберіть і продемонструйте по черзі Папку Вхідних Файлів, Журнал і Папку Вихідних.
24. Вилучіть номер ICQ з вашого комп'ютера.
25. Закінчіть роботу, здайте звіти.
Частина 1 ”Обмін миттєвими повідомленнями”.
І. Зареєструйтесь в службі обміну миттєвими повідомленнями ICQ і отримайте ідентифікаційний номер.
- Запустіть програму ICQ, внаслідок чого відкриється вікно Login (Вхід).
- Для одержання номера ICQ натисніть кнопку Get an ICQ Number (Одержати номер ICQ). Відкриється вікно ICQ Registration (Реєстрація в службі ICQ) з текстом ліцензійної угоди.
- Ознайомившись із текстом, натисніть кнопку Next (Далі) і у діалозі подайте всю необхідну інформацію.
- Після завершення діалогу відкриється вікно, у якому буде показано ваш новостворений унікальний ідентифікаційний номер ICQ. Закрийте вікно.
ІІ. Створіть список контактів.
- Запустіть програму ICQ. Відкриється вікно Login, де потрібно у поле ICQ#/Email ввести свій номер, у поле Password — пароль і натиснути кнопку Connect. З’явиться головне вікно програми.
- Натисніть кнопку Add Users для створення списку контактів. Відкриється діалогове вікно ICQ Global Directory Search Engine, де на вкладці Add/Invite Users введіть у поле Search by ICQ number відомий вам номер.
- Натисніть кнопку Search. Внизу з’явиться результат пошуку.
- Щоб додати цього користувача до списку контактів, двічі клацніть на його номері ICQ або скористайтеся кнопкою Add User.
ІІІ. Обміняйтесь миттєвими повідомленнями зі своїм контактом.
- Щоб надіслати контакту повідомлення, двічі клацніть на його імені. Відкриється вікно обміну повідомленнями, у нижній частині якого наберіть потрібний текст.
- Натисніть кнопку Send. Текст відісланого повідомлення разом з вашим ніком та часом надсилання з’явиться у верхній частині вікна.
- Можлива відповідь від того, кому було надіслано повідомлення, також з’явиться у верхній частині вікна.
Короткі теоретичні відомості
- Спілкування в Мережі.
- Мережеві дебати.
- Спілкування в чатах.
- Internet Relay Chart (IRC).
- Словничок.
- Спілкування в Мережі
Інтернет надає кожному користувачеві безмежні можливості спілкування. Адже Інтернет — це перш за все люди, а потім вже технології.
Подорожуючи по тематичних веб-сайтам у пошуках інформації, що цікавить вас, ви напевно не відмовилися б від можливості дізнатися, що думають з приводу тієї або іншої проблеми користувачі Мережі, інтереси яких співпадають з вашими. Або, наприклад, поставити питання фахівцеві і отримати кваліфіковану відповідь. Така можливість є, і найбільш популярна її реалізація — дискусії у Вебі, також звані форумами.
Форум – спілкування в цій службі Інтернету відбувається між декількома співбесідниками в режимі OFF - LINE, причому в цій службі всі учасники бачать всі повідомлення.
- Мережеві дебати
Сьогодні практично на будь-якому веб-сайті є спеціальний розділ для обговорень поданих на нім матеріалів. Таким чином, прочитавши, наприклад, якусь новину або публікацію, можна відразу ж ознайомитися з відгуками інших відвідувачів сайту або висловити свою думку.
Сучасні форуми у Вебі вельми схожі з їх «прабатьками» — телеконференціями Usenet — і є переліком повідомлень, залишених різними користувачами.
Якщо тематика загальних обговорень вельми широка, то користувачеві спочатку належить вибрати конкретний підрозділ, тема якого йому цікава, а після цього проглянути повідомлення, які відображаються в одній з двох структур. Форуми можуть бути лінійними (всі повідомлення розташовані в порядку надходження у вигляді однієї сторінки) або ступінчастими (мають ієрархічну структуру). У ступінчастих форумах основні розділи за низхідною ієрархією складаються з так званих віток, кожна з яких обмежується визначеною в заголовку темою.
До будь-якого з побачених повідомлень ви можете додати коментар, для чого біля кожного з них розміщено спеціальне посилання. До речі, в ступінчастих форумах можна працювати як в лінійних — досить використовувати текст попереднього повідомлення, відповіддю на яке є ваше.
На деяких форумах, щоб висловити свою думку, треба заздалегідь пройти процедуру реєстрації, вибравши для себе ім'я (логін) і пароль. Це дозволяє згодом економити час на введенні особистої інформації при відправці повідомлень у форумі. Нерідко учасники форуму не повідомляють своє справжнє ім'я, а користуються псевдонімами (так званими ніками). У певних випадках також треба залишити свою адресу електронної пошти.
- Спілкування в чатах
Спілкування через Інтернет не обмежується електронною поштою і форумами. Річ у тому, що ці види спілкування йдуть фактично в оф-лайні, тобто між питанням і відповіддю може пройти досить великий період часу. Якщо ж необхідний діалог в режимі реального часу з іншими учасниками віртуального простору — до ваших послуг чат. Ця назва походить від англійського слова chat — «дружня розмова, бесіда». Чат є одним з найбільш популярних способів віртуального спілкування в реальному часі, для участі в якому достатньо звичайного веб-броузера.
Веб-сайтів, що спеціалізуються на чатах, сьогодні багато. У Україні популярні, наприклад, ресурси, http://chat.gala.net і деякі інші. Участь в будь-якому з них починається з реєстрації відвідувача. Необхідно ввести псевдонім (нік), під яким ви будете видні іншим користувачам, пароль (щоб згодом ніхто інший не міг видати себе за вас), а в деяких випадках вибрати колір шрифту, яким відображатимуться ваші повідомлення.
Після реєстрації ви потрапляєте безпосередньо в чат. Його верхню частину зазвичай займає область, в якій йде основний потік повідомлень від його учасників. Справа або зліва вертикально розташований список всіх тих, хто знаходиться в чаті в даний момент. У нижній частині вікна відображається ваш діалог з учасниками, а також область, в якій ви можете писати свої повідомлення.
Найбільш популярне розміщення віртуальних послань в загальному потоці - для відсилання такого повідомлення наберіть його текст і натисніть на кнопку Всім. Щоб адресувати повідомлення конкретного учасника чату в колективному потоці, заздалегідь клацніть на його імені мишею — воно з'явиться в рядку введення. Після відправки повідомлення відразу ж відобразиться на екранах всіх учасників.
Якщо в процесі віртуального спілкування у вас з кимсь зав'яжеться цікава бесіда і ви захочете поспілкуватися з цією людиною конфіденційно, можна перейти до спілкування тет-а-тет, посилаючи повідомлення за допомогою кнопки Приват. Як правило, є функція, що дозволяє відключити отримання повідомлень деяких докучливих учасників чату, — для цього досить занести їх в список ігнорованих. У більшості чатів є можливість прикрасити свої повідомлення різними невеликими картинками (усмішки, сердечка, губки і т. д.), які можна вставляти в своє послання клацанням на відповідному зображенні на спеціальній панелі.
Вираз емоцій в інтернет-спілкуванні
Спілкуючись в Інтернеті, ви, швидше за все, не бачите свого співбесідника, тому не можете знати, які емоції він вкладає в те або інше повідомлення. Вирішити цю проблему покликані так звані смайлики, тобто «усмішки». Короткий перелік смайликів, що найбільш вживаються: |
:-( – сумна або сердита особа; |
;-) – підморгуюча щаслива особа; |
|
:-Р – з висунутим язиком; |
|
:-D – дуже широко відкритий рот (від сміху); |
|
:-о – о, ні! (здивування); |
|
<:-) – дурні питання; |
|
:-) – усмішка; не приймайте мене дуже серйозно; |
(:-* – поцілунок; |
(:-( – позначення глибокої печалі; |
|
В-) – те ж саме, але з окулярами на обличчі; |
...---… – телеграфне позначення SOS|; |
8-) – для позначення широко розплющених очей; |
(-_-) - таємна усмішка; |
@>--->--- - троянда. |
В Інтернеті можна не лише шукати інформацію, писати листи, але й спілкуватися з користувачами, які в даний момент знаходяться в Інтернеті. Для цього існує чат. Взагалі, чат – це розмова. Але в Інтернет чат означає не лише бесіду, але й місце, де відбувається спілкування, програму, яка дозволяє підключитися до розмови. Число співрозмовників може досягати досить великої кількості, кожен пише повідомлення, яке будуть бачити всі користувачі, які знаходяться в чаті, тобто можна спілкуватися з усіма користувачами одночасно. Можна обирати приватне спілкування, тоді повідомлення будуть бачити лише ті, кому безпосередньо ви пишете.
Для того, щоб поспілкуватися в чаті, потрібно зайти на сервер, який надає такі послуги та обрати Чат. Потім, в залежності від сервера, вам запропонують або просто зареєструватися (ввести псевдонім (як вас будуть називати в чаті) та пароль), або ви повинні мати скриньку на сервері, в чат якого бажаєте потрапити, і лише тоді ви зможете зареєструватися.
Зареєструвавшись, ви входите в так звану кімнату та бачите користувачів, які вже є присутніми в чаті. Пишете своє повідомлення всім, або обираєте користувача та пишете конкретно йому. Як тільки ви напишете та відправите повідомлення, воно з’явиться у вікні чату і його зможуть прочитати користувачі, аналогічно ви будете бачити їх повідомлення.
- Internet Relay Chart (IRC)
До інтерактивних сервісів, які служать для спілкування людей в Internet, відноситься IRC (Internet Relay Chat) – розмови через Internet. У Internet існує мережа серверів IRC. Користувачі приєднуються до одного з каналів – тематичних груп і приймають участь у розмові, яка ведеться у текстовому режимі. Вузли IRC синхронізовані між собою, тому, якщо користувач підключився до одного серверу, то він підключається до всієї мережі IRC.
Через Internet можна спілкуватися з реальними людьми в реальному режимі часу: вести розмови, брати участь в аудіо- і відеоконференціях, користуватися послугами звукового і відеомовлення і навіть грати у спільні ігри, учасники яких розкидані по всьому світу. Безсумнівно, що все це потребує як апаратної підтримки (звукова плата, колонки, мікрофон, відеокамера для участі у відеоконференції), так і наявності відповідного програмного забезпечення.
Чат-спілкування в цій службі Інтернету відбувається між декількома співбесідниками в реальному режимі часу (ON-LINE), причому всі бачать всі фрази одночасно.
IRC – сервіс, який надає користувачам можливість живого спілкування з багатьма людьми у всьому світі одночасно (в реальному масштабі часу). Аналогію можна знайти у радіо на коротких хвилях, навіть використовується аналогічне поняття "channel" (канал, хвиля).
Надруковане на комп'ютері користувача повідомлення стає видним всім у всьому світі, які настроєні на одну хвилю. Користувач може приєднатися до вже існуючого каналу або настроїти ще один свій. Користувач може створити свій особистий канал тільки для себе і буквально одного-двох людей. Так само, як і у короткохвильовиків, користувач може собі присвоїти собі унікальний "позивний" ("handle") або псевдонім.
Для роботи з IRC вам потібно встановити mIRC для Windows.
5. Словничок
Модератор - оператор, який стежить за дотриманням правил того або іншого форуму і має право цензури повідомлень інших учасників дискусії. Форуми, робота яких контролюється модератором, називаються модеруючими.
Off-topic - поміщення у форуми повідомлень, що не мають відношення до їх тематики. У модеруючих форумах подібні повідомлення часто видаляються.
Нитка - сукупність повідомлень форуму, де обговорюється якась певна тема. Почата одним з учасників форуму, нитка може розростатися до тисяч повідомлень і мати складну структуру.
Частина 2 ”Спілкування на форумах та в чатах”
- Огляньте теми форуму порталу Мета.
В адресний рядок уведіть http://forum.meta.ua . Активізуйте посилання Вхід на форум ð Реєстрація і заповніть запропоновану реєстраційну картку. Зайдіть на Форуми ð виберіть яку-небуть із запропонованих тем і клацніть на її заголовку. Перегляньте повідомлення, які є на форумі.
- Надішліть повідомлення на форум.
Клацніть на кнопці Нове повідомлення ð заповніть запропоновану форму: своє ім’я, електронну адресу та текст повідомлення, клацніть на кнопці Додати повідомлення. Стежте за полем повідомлень на форумі – через деякий час там має з’явитись і ваше.
- Перегляньте теми на Володимир-Волинському форумі ( http://forum.volodymyr.com.ua/ ).
Уведіть адресу http://forum.volodymyr.com.ua/ і в одній із тем (на власний вибір) залиште своє повідомлення .
- Зайдіть на чат порталу Мета.
В адресний рядок уведіть meta.ua . Виберіть Спілкування та активізуйте посилання Чат ð Новий користувач. Заповніть реєстраційну карту. Натисніть на кнопку Зберегти зміни. Уведіть свій логін та пароль і натисніть на клавіші введення. Виберіть кімн